Milleniaaleista ja kärsimättömyydestä

Ensimmäiset päiväni SalesOnlylla rekrytointiassistenttina takana! Ensimmäisen viikon innoittamana haluan palata tässä blogipäivityksessä aikaisemmin käsittelemäämme aiheeseen milleniaaleista, kuulunhan kohderyhmään.

Kuten Mikko Törni jo aikaisemmassa blogipäivityksessään mainitsi, Milleniaalit ovat kaikki 1981-1996 vuonna syntyneet, jotka ottavat muutoksen mielellään vastaan, kaipaavat vapautta työpaikalla ja korostavat työpaikan arvomaailman kohtaamista. Pystyn samaistumaan täysin SalesOnlyn ja ProSalesInstituten tutkimuksessa ilmenneisiin asioihin.

Ensimmäisten työpäivien aikana olen huomannut myös yhden piirteen, joka yhdistää minut moniin muihin milleniaaleihin: kärsimättömyys. Ennen kuin osoitetaan syyttävä sormi minuun, pohditaan ympäristöä, joka on muokannut minusta tällaisen.

Mietitään arkeamme: televisiosarjat katsotaan Netflixiltä, ruoka tilataan Woltilla, ja parisuhdekin halutaan löytää vain yhdellä ”swipella”. Kaikki tieto on jatkuvasti käsiemme ulottuvissa, kuten myös ystävämme. Nekin ystävät, jotka ovat toisella puolella maailmaa, lähettävät videokuvaa jatkuvasti reaaliajassa.  Kaiken tulee olla saatavilla heti, mitä nopeammin sen parempi.

Kärsimättömyys heijastuu myös työelämään. Y-sukupolvi haluaa oppia kaiken nopeasti, ja tuloksia halutaan saavuttaa lyhyessä ajassa, muuten motivaatio laskee. Itselle ollaan vaativia, jos ei olla saavutettu suuria harppauksia uralla silloin, kun opinnotkin ovat vielä kesken.

Erityisesti myyntityössä kärsimättömyys vaikuttaa motivaatioon – ja voi johtaa hyvien myyjien menettämiseen. Myyntityön seuranta ja arviointi ovat yleensä erityisen esillä ja oppimisprosessi voi viedä paljonkin aikaa ennen kuin työ alkaa rullata. Jos tuloksia ei ala heti tulla, painetta tulee erityisesti työntekijältä itseltään ja motivaatio alkaa laskea. Tämä taas johtaa työsuoritukseen negatiivisesti – ja hanskat heitetään tiskiin.

Toisaalta, voidaan myös pohtia mistä kärsimättömyys todella johtuu. Onko takana epävarmuutta kilpailun ja paineiden kasvaessa? Deloitten tutkimuksen mukaan milleniaalit ovat epävarmoja myös taloudellista tilannetta ja tulevaisuutta kohtaan, ja vain 34 % milleniaaleista USA:ssa ja UK:ssa uskoi, että vuonna 2017 talous kohentuisi 12 kuukauden aikana. Tämän lisäksi kilpailun takia koetaan, että esimerkiksi uudessa työpaikassa hommat tulisi osata heti paikalla, tai muuten ”ei tää ala ole mua varten”.

Samalla tulee muistaa, että 1981-1996 ikäiset ovat kohtalaisen iso ihmisrypäs luettelemaan valmiita yleistyksiä. Milleniaalit kun ovat ihmisiä, jotka eroavat persoonallaan ja luonteenpiirteillään merkittävästi (johtamisen kandiopintojen opit ovat menneet perille!). Mielestäni keskustelu tulevaisuuden johtamisesta ja johdettavista on silti positiivista, oli se sitten liiallisia yleistyksiä tekevää tai ei.

Kehottaisin johtajia pohtimaan uudenlaisia tilannekohtaisia toimintatapoja, joilla myyjien kuin muidenkin työntekijöiden motivaatio saataisiin ylläpidettyä. Johtaminen tulee olla tilanne- ja yksilökohtaista ja inhimillistä, motivoivaa ja kannustavaa. Tulee kehittää työympäristö, jossa tuetaan Y-sukupolven viihtyvyys ja luottamus yritystä kohtaan. Tarjotaan syy, miksi työtä tehdään ja tuetaan työntekoa oikeanlaisella ”mentoroinnilla”. Pidetään kiinni työpaikan arvoista, joiden tulee myös kohdata työntekijöiden kanssa.

Seuraavaksi joku kysyy, että miten se käytännössä toimii? Hienoja sanoja, mutta entä toteutus?

Hyvä kysymys. Tässä vaiheessa heitänkin kysymyksen takaisin sekä yritysjohdolle, että henkilöstötiimeille. Millainen johtaminen sopisi tilannekohtaisesti teidän yritykseenne motivoimaan uusia talentteja?

//Vilma, SalesOnlyn uusi rekrytointiassistentti

Lähteet

https://www2.deloitte.com/global/en/pages/about-deloitte/articles/millennialsurvey.html


Jaa


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *