4 kohdan vinkkilista henkilöbrändäykseen

Olemme brändejä – halusimme tai emme

“Tarviiko mun nyt tosiaan alkaa brändätä itseäni?” -on yleinen kysymys kaveriporukassani. “En mä jaksa sellaista brändia ruveta kehittelemään!” Onneksesi, tai epäonneksesi, tätä brändiä ei tarvitse kehitellä, vaan se on jo syntynyt. Siksi henkilöbrändäykseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Jatkuvasti enemmän digitalisoituvassa maailmassa meidän tulee hyväksyä se tosiasia, että meillä kaikilla on henkilöbrändi. Sinun valittavaksi jää vain se, haluatko ohjata ja rakentaa brändiäsi, vai antaa sen vain muokkautua sattumanvaraisten digitaalisten toimiesi varassa. Samaan aikaan, kun sekä brändäystä että markkinointia korostetaan kaikessa liiketoiminnassa, monet unohtavat pohtia sitä, millaista brändiä itse edustaa.

Digitaalinen jalanjälki on monilla kattavampaa kuin mitä kuvitellaan, ja etenkin tulevilla sukupolvilla sen merkitys korostuu. Tietoturvayritys AVG:n tutkimuksen  mukaan alle kahden vuoden ikäisistä lapsista 92 prosentille on jo muodostunut digitaalista jalanjälkeä. Tästä voidaan vain päätellä, miten paljon dataa heistä löytyy esimerkiksi 20-vuotiaina.

Ulkonäkö, puhetapa ja olemus on luonnollinen tapa hoitaa henkilöbrändiä. Mutta miten olla “oma itsensä” myös digitaalisesti? Tässä neljän kohdan checklist asioista, joita voi pohtia, kun rakentaa omaa henkilöbrändiä.

1. Millaisen kuvan haluat antaa itsestäsi? 

Mitä mielikuvia haluat ihmisille syntyvän, kun he törmäävät nimeesi? Mitä asioita arvostat? Millaisia luonteenpiirteita omaat? Oletko hauska, taiteellinen tai innovatiivinen? Haluatko tuoda ilmi harrastuksiasi, mielipiteitäsi tai uraasi? Pohdi myös sitä, voiko sisällöntuottaminen vaikuttaa tulevaisuuden uraasi, ja onko kaikki sisältö sellaista, mitä haluat jakaa kaikille? Kun ymmärrät, minkälaista sisältöä haluat tuottaa, voit toimia sisällöntuotossa strategisemmin. Tämän ei kuitenkaan tarvitse johtaa siihen, että persoonasi ja inhimillisyys katoaa! Tuo rohkeasti omaa itseäsi myös digitaaliseen kommunikaatioon, aitous on kaikkien hyvien henkilöbrändien kulmakivi!

2. KVG “Kato Välillä Googlesta”! 

Googleta itsesi aina silloin tällöin. Googlettaminen voi olla monille kiusaannuttava kokemus. Jos jotain epäsoveliasta löytyy, niin asia voidaan korjata. Pyydä kaveriasi esimerkiksi poistamaan nolot kuvat facebookista, laita instagram näkyviksi vain seuraajille. Pahimmassa tapauksessa voit ottaa yhteyttä myös Googleen, joka tietyissä tilanteissa poistaa haitallisia linkkejä tai tietoja.

3. Kevätsiivous Someen! 

Käytä hieman aikaa tutkiskellen materiaalia, jota sinusta löytyy eri somekanavilta. Voit miettia somekanavien yhtenäisyyttä, värimaailmaa sekä kuvien laatua. Millaista materiaalia kaikilta somekanavilta löytyy? Poista turhat, epäaktiiviset kanavat, koska ne voivat viestiä sinusta epäammattimaisen kuvan. ”Keep things simple!” on hyvä neuvo myös somessa. Seuraa ihmisiä, joiden henkilöbrändeista pidät. Älä jäljittele näitä brändejä, mutta ota vinkkejä, inspiroidu. Henkilökohtaisia suosikkejani ovat esimerkiksi Riku Rantala, Sara La Fountain, Simon Sinek, Jenny Blake…

4. Tee nettisivut! 

Nettisivujen tekeminen on nykyään helppoa, eikä enää tarvitse olla valokuvaaja tai yrittäjä, jotta voi perustaa omat nettisivut. Mikset kokeilisi rakentaa brändiäsi tällä tavalla? Samalla tulet oppineeksi hyödyllisiä taitoja nettisivujen tekemisestä.

Lopuksi, pidä mielessä, että henkilöbrändisi olet sinä. Älä yritä luoda uutta brändiä, vaan edusta omia arvojasi, sinua itseäsi.

Lähteet

Business Wire

Kirjoittaja: Vilma, SalesOnlyn rekrytointiassistentti


Jaa


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *