”Esineiden internet” tulee vaikuttamaan elämääsi

Aiempi kuva internetistä on tietokone tai puhelin, joka on liitetty verkkoon, jotta voimme hakea tietoa, julkaista postauksia, tehdä ostoksia, vierailla sivustoilla jne. Käyttöalueet ovat kuitenkin olleet muutoksen kourissa jo jonkin aikaa. Nykyään verkkoyhteyttä ei muodosteta vain tietokoneilla ja matkapuhelimilla. Kaikki sirun sisältävät tuotteet voidaan kytkeä digitaalisiin verkkoihin kommunikaatiota ja viestintää varten. Yhteys voidaan muodostaa arkisilla esineillä: kelloilla, televisioilla, autoilla, jääkaapeilla jne.

Ciscon ja Gartnerin tutkimusten mukaan maailmassa on nykyään noin 10 miljardia verkkoon liitettyä tuotetta kaikkien matkapuhelinten, tietokoneiden ja iPad-laitteiden lisäksi. Siksi sinun ei tarvitse hakea yhtä aktiivisesti verkosta. Verkko tietää jo etukäteen mistä olet kiinnostunut, koska tietoja on kerätty ja analysoitu muodostettuasi yhteyden. Jos sinä ja työkaverisi tai ystäväsi googletatte täsmälleen saman sanan, saat esiin erilaista tietoa hakuhistoriastasi riippuen.

Sitä, että erilaisilla tuotteilla muodostetaan yhteys, kutsutaan nimellä ”Esineiden internet” tai lyhyesti IoT (Internet of Things). Brittiläinen teknologi ja alan edelläkävijä Kevin Ashton käytti termiä jo vuonna 1999. Itsestään selvät syyt yhteyden muodostamiseen meille yksityishenkilöille voivat olla kaikkea kadonneiden avaimien löytämisestä automaattisten ostoslistojen tekemiseen tai esimerkiksi kuntotietojen mittaamiseen ja jakamiseen. B2C-myynnissä sitä käytetään usein, ja myös B2B-myynti on hyötymässä runsaasti IoT:sta.

Tekniikan kehittyessä ja Esineiden internet -käsitteen kehittyessä yhteys myyjän ja asiakkaan välillä tulee olemaan täysin erilainen kuin aikaisemmin. Nyt tuotteen valmistaja voi saada jatkuvasti tietoa siitä, ketkä käyttävät tuotetta, miten ja milloin. Mitä enemmän tietoa, sitä paremmat mahdollisuudet räätälöidä ja kohdentaa mainos, asiakasyhteys, tuki, palvelu jne. Se antaa mahdollisuuden arvioida jatkuvasti tuotteen käyttötapaa, mikä antaa mahdollisuuden arvioida tuotetta (ja käyttäjää). Tuotteen ja palvelun kehitys ovat kysymyksiä, joihin vastataan nykyään reaaliaikaisten käyttötietojen kautta, ei enää kyselyjen ja tutkimusten kautta.

IoT mahdollistaa myös aivan toisenlaisen yhteyden/vuoropuhelun ylläpitämisen asiakkaan kanssa. Kun tuote alkaa toimia viallisesti tai sitä käytetään väärin, myyjä voi ottaa asiakkaaseen yhteyttä ennen kuin asiakas huomaa ongelman.

Arvioidaan, että kolmen vuoden päästä 50 prosenttia kaikesta maailman digitaalisesta tiedosta on peräisin verkkoon liitetyistä tuotteista. Jos siis haluat kehittää myyntitiimiä tai omia myyntitaitojasi ja valmiuksiasi, tietotekniikan, tietojenkäsittelytieteen, tilastotieteen jne. kurssit voivat antaa uutta ulottuvuutta arvoa luoviin liikesuhteisiin.

IoT on laaja alue ja useita käyttöalueita kehitetään. Tosiseikkojen vuoksi ja koska tiedämme, että 100 % yhtiön voitoista tulee myynnistä, myynti ei koskaan häviä. Se muuttuu. Enää ei riitä voida B2B-myyjänä olla yhteydessä asiakkaisiin ja tuntea tuotteensa/palvelunsa. Kyky käsitellä, analysoida ja seuloa merkittävää ja asiakkaalle arvokasta (ei haettavaa) tietoa muodostuu ratkaisevaksi osaksi nykyaikaista myyntiä. Erikoistuminen ja nopea mukautuminen ovat kaksi muuta. Erilaisten yhteistyöhankkeiden tulee todennäköisesti lisääntyä runsaasti. Ehkä ns. erikoistuneet SWAT-myyntitiimit tulevat ajankohtaisiksi. Ne muuttuvat nopeasti ja muodostavat uusia ryhmiä erilaisten tietojen ja tarpeiden pohjalta.

Mitä myynnille tapahtuu sinä päivänä, kun työnnämme sirun vartaloon ja liitämme aivomme verkkoon ja kytkemme ne yhteen? Ehkä teknikot, ohjelmoijat tai asiantuntevat analyytikot voivat tulevaisuudessa ohjelmoida myyntiominaisuuksia, joita meiltä mielestämme itseltämme puuttuu. Ehkä IT-teknikko on jo ratkaisukeskeinen, nopea koordinoija, liiketoimintaan keskittynyt, analyyttinen ja yritteliäs? Siinä tapauksessa: onnea tulevaisuuden myyjälle!

Miten varmistat yhtiösi myynnin tulevaisuudessa ja kehität tuotteita ja työntekijöitä?