Kuinka hyvät verkostot sinulla on?

Kaikki puhuvat nykyään verkostoista. Henkilökohtainen verkosto, ammatillinen verkosto, liiketoimintaverkosto – lista on pitkä ja ehkä jopa tylsä. Media ja valmentajat kehottavat meitä jatkuvasti luomaan uusia yhteyksiä, solmimaan suhteita ja ”rakentamaan omaa tuotemerkkiä”. Mikä näiden verkostojen tarkoituksena oikeastaan on? Miksi kaikki eivät voisi vain keskittyä itseensä ja omaan tekemiseensä? Well, let’s face it: jos työskentelet myynnin parissa, olet yhteydessä ihmisiin, et yritykseen.

Wise Groupin liiketoiminnan kehittäjä sanoi jokin aikaa sitten jotakin, mikä jäi mieleemme: b2b-myyntiä ei ole olemassakaan. Ainoa todellinen myynti on i2i-myyntiä eli myyntiä, joka perustuu siihen, että kaksi ihmistä asioi suoraan keskenään.

Uskalla ottaa laput silmiltä!
Jos sinulla on myös laput silmillä, etkä hyödynnä mahdollisuutta tavata uusia ihmisiä, joilta saat uusia näkökulmia, uusien ideoiden saamiseen ja kehittymiseen on huonommat mahdollisuudet. Toisin sanoen menestyt paremmin myynnissä, jos sinulla on jonkinlainen suhde mahdolliseen asiakkaaseen. Nyt huomaat, että ehkä nämä verkostot ovat hyvä idea. Seuraava kysymyksesi on, pitääkö ne jakaa useisiin henkilökohtaisiin ja ammatillisiin verkostoihin. Ei, mikäli minulta kysytään. Panosta sen sijaan Elämänverkostoon.

Ole rehellinen itsellesi!
Ole rehellinen itsellesi kaikissa tilanteissa ja varmista, että erilaiset ominaisuutesi tekevät sinusta henkilönä täydellisen sen sijaan, että ne olisivat ristiriidassa keskenään ja sinun olisi jaettava itsesi henkilökohtaiseen ja ammatilliseen puoleen. Ajatuksena on nimittäin, ettet voi koskaan tietää, milloin ja missä verkostosi tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ja menestyä: ehkä kurssikaverisi Kalle on juuri aloittanut työt tietotekniikkapäällikkönä ja hänen tulee ottaa käyttöön uusi viestintäalusta ja työskentelet itse myyjänä Projectplacessa. Loistavaa, jos olet käyttänyt aikaa hoitaaksesi suhdettasi hänen kanssaan. Ikävää, jos olet perunut suunnittelemanne lounaan viisi kertaa ja asettanut hänet taka-alalle yhä uudelleen, vaikka hän on mielestäsi todella hauskaa seuraa. Tämä periaate ei tietenkään päde vain myyntiin, vaan koko elämään: ehkä se, että tätisi uuden miehen poika on päivittänyt työpaikkansa LinkedInissä, saa sinut huomaamaan, että sinun tulisi valita aivan uusi suunta elämässä ja olla roikkumatta kaikessa tutussa ja turvallisessa.

Altista itsesi uusille ihmisille ja tilanteille
Varmista, että elämänverkostossasi on monia erilaisia henkilöitä, altista itsesi uusille tilanteille ja hoida ihmissuhteitasi. Koska tapaamisissa muiden ihmisten kanssa on taikaa: ihmiset asioivat ihmisten kanssa ja meistä tulee vahvoja ja luovia ollessamme muiden ihmisten kanssa.

Ehkä tämä verkostoituminen ei olekaan hullumpi ajatus?