Ennen tarvittiin syy lähteä, nyt tarvitaan syy jäädä

Lähiaikoina olen törmännyt siihen, että monet myyjät, jotka ovat olleet samassa työpaikassa pitkään, etsivät nyt kuumeisesti uusia haasteita. Sen lisäksi monet ovat kyselleet, mikä on ylipitkä työsuhde. Tällä hetkellä monella alalla on työnhakijan markkinat. Kun ennen tarvittiin syy lähteä, tarvitaanko nykyään syy jäädä?

Ennen pitkää työuraa arvostettiin ja parinkymmenen vuoden työsuhde ei ollut uhka vaan hieno juttu. Pitkä työura yhdellä työnantajalla osoitti työntekijän olevan luotettava ja sitoutumiskykyinen ja samalla korosti hänen asiantuntijuuttaan. Paikkaa vaihdettiin usein vain jos tiedettiin lähdön tulevan joka tapauksessa.

Maailma on muuttunut rekrytointien suhteen paljon viimeisten vuosien aikana. Nykyteknologia ja siitä johtuva valtava määrä tietoa muuttavat väkisinkin yritysten ja työntekijöiden toimintatapoja.

Työnantajalle tämä muutos näyttäytyy siten, että nyt tarvitaan paljon sellaista osaamista, josta ei vielä kymmenen vuotta sitten puhuttu ollenkaan. Osaamista pitää haalia jatkuvasti talon ulkopuolelta. Uusia rooleja syntyy yrityksissä jatkuvasti ja on pysyttävä ajan hermolla siitä, millaista osaamista yritys ja tiimi tarvitsee. Ja sitten, kun hyvä tyyppi löytyy, työpaikkaan sitouttamiseen tulee kiinnittää uudella tavalla huomiota. Viihtyvyys, hyvä työkulttuuri ja työn merkityksellisyys ovat entistä tärkeämpiä valttikortteja.

Työntekijälle tämä taas näyttäytyy siten, että tieto tarjolla olevista mahdollisuuksista on jatkuvasti silmiemme edessä. Sähköiset kanavat ovat tuoneet työntekijälle rutkasti tietoa eri mahdollisuuksista erilaisten töiden suhteen. Sen huomaa jo siitä, kun LinkedIn feedi täyttyy päivityksistä, joissa hehkutetaan mahtavia firmoja ja työtehtäviä. Siinä helposti tulee pohdittua ”jospa se ruoho olisikin vihreämpää aidan toisella puolella?”.

Milloin myyjän on hyvä aika vaihtaa työpaikkaa?

Rekrytoijan työssä olen törmännyt siihen, että myyjät pelkäävät ylipitkää työsuhdetta. On kysytty, mikä on ylipitkä työsuhde, koska ei haluta näyttää ”jämähtäneeltä”.

Oma kantani tähän on se, että ylipitkä työsuhde on sellainen, jossa oma kehitys on lopahtanut jo vuosia sitten. Myyjä, kysy itseltäsi nämä kysymykset: Tarjoaako työ minulle etenemismahdollisuuksia? Onko minulla vaadittavaa intoa työn tekemiseen? Tarjoaako työ haastetta ja toisaalta onnistumisen mahdollisuuksia? Onko duunissa oikeasti kivaa? Jos vastaukset ovat negatiiviset, voi olla hyvä aika hakea uusia haasteita.

Toki tämän voi kääntää myös työnantajille kysymykseksi. Ovatko yrityksessäsi edellytykset siinä kunnossa, että myyjät jaksavat hyvin ja pääsevät heille asetettuihin tavoitteisiin?

Jos haluat keskustella urasi seuraavista askeleista, tai yrityksesi kaipaa apua rekrytoinnissa, soittele minulle ja jutellaan lisää!

Sami Narkia, rekrytointikonsultti, +358 40 822 2809