Milloin on-boarding -prosessi alkaa?

Aloin pyöritellä asioita mielessäni keskusteltuani hyvän ystävän kanssa, joka oli juuri vaihtanut työpaikkaa. Mitkä asiat muodostavat pohjan sille, että uudelle työntekijälle luodaan miellyttävä työpaikka ja milloin on-boarding-prosessi oikeastaan alkaa?

Mielestäni kaikki yrityksen työntekijät ovat vastuussa siitä, että uusi työntekijä kokee olevansa tervetullut! Päävastuu on tietenkin esimiehillä, henkilöstöosastolla ja kokeneilla työntekijöillä, jotka auttavat yhdessä uutta työntekijää pääsemään sisälle ryhmään ja aloittamaan uuden työn.

Ja (melkein) kaikki ymmärtävät, että on tärkeää tuntea tulevansa otetuksi hyvin vastaan uudessa työpaikassa ja tiimissä. Olen vaihtanut työpaikkaa kahdesti, ja minulla on hyvät muistikuvat molemmista kerroista. Ensimmäisenä päivänäni Wisellä sain hymyjä, halauksia ja runsaasti välineitä voidakseni tehdä sen, mitä minulta odotettiin. Kaikki oli täydellistä lukuun ottamatta AIK:n logolla varustettua hiirimattoa. Se oli ikävää, koska oma suosikkijoukkueeni on Hammarby IF. Hymyilen silloin tällöin sille muistolle, koska kaikki oli positiivista – sekä ennen työn alkua että työn alkaessa.

Milloin on-boarding alkaa? Kaikki tietävät, että sopivien työntekijöiden löytäminen on kallista ja vaikeaa. Usein tuntuu siltä, että olisi juossut maratonin, kun huippuehdokas löytyy. Sen jälkeen kuluu kuukausi tai pahimmassa tapauksessa kuusi kuukautta ennen kuin henkilö todella asettuu taloksi. Tiedämme, että henkilö, joka ei ole vielä aloittanut uudessa työssään, on vähemmän uskollinen työpaikalle kuin henkilö, joka on jo aloittanut. Siksi riski siihen, että perääntyy ennen aloittamista, on melko suuri. Tiedämme, että jäsennellyn kirjoituspöydän ja hyvän on-boarding-suunnitelman lisäksi on olemassa muitakin tärkeitä seikkoja.

On useita yksinkertaisia asioita, joita voit tehdä uuden työkaverisi perehdyttämisjakson aikana. Voit pyytää hänet after work -tilaisuuteen. Onko yrityksessä kuukausitapaamisia ja muita aktiviteetteja? Pyydä hänet mukaan. Varmista, että uusi työntekijä tietää mitä tapahtuu ja saa mahdollisuuden päästä mukaan joukkoon. Muista antaa uudelle työntekijälle käytännöllistä tietoa yrityksestä vähintään pari viikkoa ennen kuin hän aloittaa työssään. Siten hän voi tutustua yrityksen toimintaan ja tuntea olevansa valmis.

On tärkeää tuntea olevansa tervetullut ja vähintään yhtä tärkeää saada hyvä vastaanotto ovella!

Työnantajat: älkää unohtako, että useimmat ovat hieman hermostuneita ensimmäisenä työpäivänään työtehtävästä ja tasosta riippumatta. Oma panoksesi on ratkaiseva – ennen työtä, sen aikana ja jatkossa. Tällä on tärkeä vaikutus myös työnantajakuvan muodostumisessa.