Miten houkutella lahjakkaita henkilöitä rajallisilla markkinoilla?

Kaikki yhtiöt eivät ole nimeltään Nike tai Spotify. Kaikilla yhtiöillä ei ole mahdollisuuksia palkata ketä tahansa. Kaikki yritykset eivät toimi markkinoilla, joilla on loputon määrä lahjakkaita ehdokkaita.

Istuin jokin aikaa sitten kokoushuoneessa Färsaarten Torshamnissa ja tajusin, miten erilaiset edellytykset meillä yritysmaailmassa on. Myyjien rekrytointi on merkinnyt aina kovaa kilpailua. Me ammatti-ihmiset valitsemme tietenkin itse, missä foorumeissa haluamme olla. Niin on aina ollut.

Nykyinen poikkeuksellinen kehitys asettaa aivan erilaisia vaatimuksia meille, jotka haluamme palkata lahjakkaimmat työntekijät ja säilyttää heidät. Elintapamme on muuttunut ja edellytykset ovat aivan uudet. Jos toimii markkinoilla, joilla on yhteensä 50 000 asukasta, joista 30 % on työikäisiä, haasteet ovat varsin erilaiset.

Miten sitten tulee toimia? Jos on yrittäjä, joka todella haluaa kasvaa ja laajentaa yritystään? Täytyykö yritys siirtää toisille markkinoille? Tai voiko olemassa olevaa yritystä todella rakentaa?

Kun sain mahdollisuuden keskustella osallistujien kanssa esitelmäni jälkeen, he kuvailivat, mitä erilaisia haasteita heillä oli. Monet kunnianhimoiset nuoret ovat muuttaneet ulkomaille opiskelemaan tai matkustamaan. Jäljelle ovat jääneet ne, jotka eivät ole kiinnostuneita perinteisistä töistä tai työstä esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Mitä siis tehdä, jos omistaa päivittäistavarakaupan? Onko aika alkaa ostaa robotteja, jotka voivat tehdä työn? Voidaanko käyttää muita resursseja?

Siihen ei ole helppoa vastausta! Totesimme joka tapauksessa, että hyvä alku voisi olla se, että käydään kunnolla läpi yrityksen resurssit. Täytyykö myymälässä todella olla nuoria töissä? Onko työympäristössä seikkoja, joita voisi muuttaa, jotta yritys olisi houkuttelevampi työnantaja? Onko mahdollista tehdä läheisempää yhteistyötä koulun kanssa verkoston parantamiseksi?

Jos määritellään aluksi, mitä yritys todella voi tarjota, voidaan luoda selkeä tuotemerkki ja selkeä lupaus työntekijöille. Tämä on nykyään yksi olennaisimmista seikoista, joiden ansiosta yritys voi erottua joukosta, houkutella lahjakkaita ihmisiä ja säilyttää heidät!

Mielenkiintoinen ajatus on, että tämä ei tietenkään päde vain Färsaarten tyylisiin kaukaisiin markkinoihin. Se pätee myös kaikkiin pieniin kaupunkeihin Pohjoismaissa!

Joten kaikki tässä maasssa toimivat, jotka tunnistatte itsenne kuvauksesta: miten te teette? Miten voimme auttaa?

-Ulrica Ekeroth, Vd, SalesOnly