Case

Case Canter | Kasvuloikkaa tekevä Canter rekrytoi myyntijohtajan ja Marketing Leadin – ”Emme halunneet olla taas yksi yritys, joka etsii yksisarvista”

Canter halusi uudistaa uusasiakashankintansa ja tuoda samalla tuoreen myyntijohtajan rinnalle tavoitteisiin pääsyä tukevaa markkinointiosaamista. Yritys panosti bisneskriittisten roolien mietintään paljon aikaa, kuunteli rekrytointikonsultteja ja löi kandeille kaikki kortit pöytään.

Ohjelmistoyritys Canterin toimitusjohtaja Patrik Palatz sekä SalesOnlyn rekrytointikonsultit Sari Koskenkorva ja Hannu Pelli ovat juuri pitäneet keväällä tehtyjen rekrytointien retrokeskustelut.

Kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, mikä heidän kumppanuudessaan on ollut tärkeintä: yhteinen, tinkimätön halu löytää oikea ihminen oikealle paikalle.

– Meitä ei päästetty helpolla. SalesOnlyn konsultit kysyivät kaikki tarvittavat, vaikeatkin kysymykset, laittoivat valitsemaan ja pakottivat poissulkemaan, Palatz kiittää.

– Läpinäkyvyys ja aktiivisuus sekä meidän että kandien suuntaan, vastaavat puolestaan Koskenkorva ja Pelli onnistumisen avaimia miettiessään.

Tässä kohdin lienee selvää, että tarinan loppu on onnellinen. Tie sinne oli kuitenkin mielenkiintoinen ja monivaiheinen.

Kasvuloikan vaatima uusasiakashankintaosaaminen vaikutti profiiliin

Canter on suomalainen Adeona PIM -tuotetiedonhallintaa ja Adeona Sales Tool -julkaisuautomaatiota kehittävä ohjelmistoyritys. Canterin asiantuntijoiden tavoitteena on kasvattaa asiakkaiden tuotetietoihin liittyvän pääoman arvoa, tehostaa heidän toimintaansa ja tukea menestystä monikanavaisessa kaupassa.

Yritys on tekemässä kasvuloikkaa.

– Se vaatii uusasiakashankinnan uudistamista ja myynnin kärkiä tukevan markkinointistrategian luomista, Palatz kertoo rekrytointien taustoista.

Ensimmäisenä haussa oli Head of Sales. Rekrytointi oli paitsi bisneskriittinen, myös kiireinen, sillä Canterin myyntiä aiemmin ansiokkaasti johtanut henkilö oli siirtynyt uusiin tehtäviin.

– Rekrytointikumppanin valinta oli helppo, koska SalesOnlyn prosessista syntyi heti se kuva, että heillä on homma hallussa, Palatz kertoo alkumetreistä.

­ – Profiili oli haastava, niin kuin uusmyynnin roolit aina. Canterilla oli kuitenkin todella hyvä käsitys siitä, millaista osaamista ja ihmistä he tarvitsevat, Pelli kertoo.

Koska uuden myyntijohtajan toivottiin rakentavan uusasiakashankinnan puhtaalta pöydältä, päätyivät Pelli ja Canter etsimään ehdokasta, jolla oli jo näyttöä vastaavasta onnistumisesta.

Markkinointiosaaminen mahdollistaa uudistetun kasvustrategian toteuttamisen

Kandidaattien joukosta löytyi henkilö, jolla oli haluttua myyntijohtamisen kokemusta. Sen lisäksi hänellä oli monipuolista kokemusta markkinoinnin parissa.

– Se oli positiivinen juonenkäänne, jonka myötä palasimme hetkeksi taaksepäin tarkentamaan myös markkinointiosaajan profiilia.

Patrik Palatz ja Sari Koskenkorva käyttivät runsaasti aikaa kaivaessaan esiin, millaista osaamista Canter tarvitsee eniten.

– Markkinoinnin ja viestinnän kenttä on laaja, emmekä halunneet olla taas yksi yritys, joka etsii yksisarvista hasardipalkalla, Palatz kertoo.

– Yhdistimme tässäkin kohdin voimamme. Canter on liiketoimintansa asiantuntija, me taas rekrytoinnin, Koskenkorva summaa.

Pieni iteraatio kannatti: uusi myyntijohtaja pääsi vaikuttamaan profiiliin, tarve kirkastui, ja Koskenkorva löysi Canterille kaivatun Marketing Leadin, kovan tason osaajan, jolla tulee olemaan merkittävä rooli uudistetun kasvustrategian toteuttamisessa.

Työntekijäkokemus alkaa kandikokemuksesta

Patrik Palatz kertoo olevansa vankkumaton avoimuuden kannattaja.

– Läpinäkyvyys auttaa tavoitteiden saavuttamisessa, koska se mahdollistaa dialogin, Palatz kertoo.

Tämä filosofia leimasi molempia rekrytointeja. Canter ja SalesOnly panostivat paljon siihen, että ehdokkaat saavat työn tekemisen ja työkulttuurin kaikista puolista realistisen ja rehellisen kuvan.

Palkka-avoimuus oli Palatzille selviö. Hän hyödynsi Pellin ja Koskenkorvan osaamista miettiessään palkitsemisen painotuksia.

Palkkataso oli kaikkien nähtävillä työpaikkailmoituksen yhteydessä. Tarkemmista yksityiskohdista kandidaatit kuulivat heti ensimmäisessä yhteydenotossa. Palatz halusi ennen kaikkea ravistella vanhanaikaista ajatusta siitä, että hyvän myyjän pitää osoittaa taitonsa omissa palkkaneuvotteluissaan.

­– Ollako varovainen vai rohkea? Itse mietin aina, mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua. Näin saamme ainakin suoran palautteen siitä, olemmeko palkitsemisen suhteen kartalla, emmekä toisaalta hukkaa kenenkään aikaa.

SalesOnlyn ja Canterin kumppanuus jatkuu myös valittujen henkilöiden aloitettua rooleissaan. Nyt keskustelujen ja konsultoinnin painopiste on hyvän startin mahdollistamisessa.

– Työntekijäkokemus alkaa kandikokemuksesta. Minulle on tärkeää, että elämme työn alettua rekrytointivaiheessa kertomiemme arvojen mukaisesti, Palatz päättää.

Jos haluat vahvistaa rivejäsi rekrytoimalla, ota rohkeasti yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta 😊. Me SalesOnlylla olemme erikoistuneet myynnin, markkinoinnin ja kasvuroolien rekrytointiin sekä kehittämiseen.

Haluaisitko kuulla lisää palveluistamme?