Case

Case Timma | Timma rakentaa tulevaisuutta ihmiset edellä – ”Kun markkinointijohtajamme tulee takaisin, olemme eri yritys kuin nyt”

Timma halusi markkinointijohtajan äitiyslomasijaiseksi kloonin asemesta ihmisen, joka tuo taloon aivan uutta osaamista, haluaa kokeilla siipiään esihenkilönä ja jatkaa kasvun rakentamista myös äitiysloman päätyttyä.

Kampaamo, hyvinvointi- ja kauneuspalveluiden ajanvarauspalvelu Timma tekee kovaa kasvua. Yksi Timman arvoista on Build the Future ja siihen nojaten yritys päätti luoda yritykseen pelkän äitiyslomasijaisuuden sijaan kokonaan uuden kasvuroolin.

–Kun markkinointijohtajamme aikoinaan tulee takaisin, olemme eri yritys kuin nyt. Laajennamme osaamistamme sitä silmällä pitäen, Timman HR-funtiosta ja yrityskulttuurista vastaava Maija Volotinen kertoo päätöksen taustoista.

Timmalaiset istuivat alas SalesOnlyn rekrytointikonsulttien kanssa ja käynnistivät yhdessä uuden Content Marketing Leadin etsinnän.

Timman liiketoiminta, yrityskulttuuri ja rekrytointi lähtevät arvoista

Timman ajanvarauspalvelua käyttää yli 17 000 ammattilaista ja 230 000 kuluttajaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Työntekijöitä yrityksellä on kaikissa kolmessa maassa; yhteensä heitä on pian kuusikymmentä.

– Menemme ihmiset etusijalla sekä sisäisesti että asiakkaan suuntaan. Se, mikä auttaa ihmisiä, vie meitä myös yrityksenä eteenpäin, Volotinen summaa Timman ajattelutapaa.

Ensimmäisessä tapaamisessa Timma ja SalesOnly kävivätkin perusteellisesti läpi paitsi liiketoimintaa ja osaamistarpeita, myös yrityskulttuuria.

– Etsimme kompetenssin lisäksi osumaa yrityskulttuuriimme ja siksi arvostan, että SalesOnly tutustui meihin yrityksenä niin perusteellisesti, Maija Volotinen kiittää.

– Oli mukava aloittaa rekrytointi, kun uskoin itse aidosti, että meininki on ihmislähtöistä ja halu kehittyä kova, SalesOnlyn rekrytointikonsultti Sari Koskenkorva kertoo omasta näkökulmastaan.

Timman tiimi oli tehnyt jo aiemmin perusteellista työtä osaamisprofiilin suhteen. Ensimmäisen keskustelun jälkeen profiili sai lopullisen muotonsa.

Avoin palkkamalli auttaa saamaan oikeanlaisia hakijoita

Timma haluaa tukea kasvuaan sisältömarkkinoinnin keinoin. Voidakseen paikata äitiyslomasta aiheutuneen tarpeen ja luoda samalla uutta yritys ideoi mallin, joka avasi myös kandeille tuoreita mahdollisuuksia.

Content Marketing Leadin rooli on vakituinen. Samalla valittu henkilö saa äitiysloman ajan kokeilla siipiään esihenkilönä. Kokemusta esihenkilönä toimimisesta ei vaadittu, vaan siihen oli luvassa HR-osaston täysi tuki.

Uuden roolin vaatimuksia mietittäessä priorisointi on avainasemassa.

– Yksisarvisten sijaan on tärkeä tietää, millainen osaaminen on kriittistä, missä riittää perustaso, mihin on mahdollista saada tukea ja mistä toiveesta voi tarvittaessa vaikka luopua, Koskenkorva muistuttaa kaikkia rekrytoivia yrityksiä.

Lopullisen roolin selkeydyttyä oli aika miettiä palkitsemista.

– Meillä on viime vuodesta asti ollut käytössä avoin palkkamalli, jossa työtehtävät ja vastuut on pisteytetty ja niiden summa muodostaa palkan, Volotinen kertoo.

Koskenkorva kannusti Timmaa kirjoittamaan palkan työpaikkailmoitukseen ja se kannatti: kandit kiittelivät läpinäkyvyyttä.

– Palkan avaaminen auttaa saamaan oikeanlaisia hakijoita, homma ei kaadu loppumetreillä rahaan eikä tule pettymyksiä brändimielessä, Volotinen kertoo kokemuksistaan.

Laadukas rekrytointi on panostus työnantajamielikuvaan

Ilmoituksen julkaisun jälkeen Koskenkorva alkoi tehdä suorahakua. Hän sai huomata, että Timman työnantajamielikuva voi hyvin.

– Ihmiset ilostuivat yhteydenotosta ja ilmoitukseen tuli hyviä hakemuksia myös suorahaun ulkopuolelta, Koskenkorva kertoo.

Sari Koskenkorvan kandidaateille huolella laatimat taustamateriaalit tukivat vahvaa brändimielikuvaa.

– Niistäkin tuli kiitosta. Oli hienoa nähdä, kuinka hyvin Sari vaali brändiämme. Hän oli osa rekrytointitiimiämme, ei mikään irrallinen palikka, Volotinen kertoo.

Tärkeä osa rekrytointiprosessia oli kandidaateille suunniteltu, roolia varten räätälöity tunnin mittainen kotitehtävä. Se antoi valtavasti tärkeää tietoa.

– Kandeja on vaikea erotella pelkän haastattelun perusteella. Tehtävä kertoo substanssiosaamisen lisäksi, kuinka hyvin ihminen on sisäistänyt brändimme, arvomme ja liiketoimintamme, ja millainen hänen motivaationsa on, Volotinen summaa hyötyjä.

Osaajamarkkina käy kuumana – se näkyi tässäkin rekrytointiprosessissa. Vastaan tuli yllätyksiä, jolloin rekrytointitiimin piti ottaa askel taaksepäin ja jatkaa samalla tarmolla eteenpäin. Se onnistui, kiitos hyvin määritellyn lähtökohdan ja päämäärätietoisen osaamisen.

Lopulta jäljellä oli vain yksi kandidaatti: sisältömarkkinoinnin asiantuntija, jonka Timma halusi riveihinsä. Hän vastasi työtarjoukseen myöntävästi.

Onnistuneen rekrytoinnin lisäksi Maija Volotinen näkee SalesOnlyn tavassa tehdä suorahakua laajemmankin hyödyn.

– Tässä konkretisoitui hyvin, että suorahaku ei ole vain rekrytointia, vaan laadukkaasti tehtynä myös tärkeä osa työnantajamielikuvan vahvistamista. Sitoutuminen kasvoi ja ihmiset oppivat tuntemaan Timmaa työnantajana.

Jos haluat vahvistaa rivejäsi rekrytoimalla, ota rohkeasti yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta 😊. Me SalesOnlylla olemme erikoistuneet myynnin, markkinoinnin ja kasvuroolien rekrytointiin sekä kehittämiseen.

Haluaisitko kuulla lisää palveluistamme?