Rekrytointi, Ura

Parhaat vinkit oman osaamisen sanoittamiseen 📢

Kipuiletko oman osaamisen sanoittamisessa? Kokosimme sinulle konkreettiset vinkit, miten sanoitat omaa osaamistasi.

Ennen kuin aloitat työnhaun ota aikaa itsetutkiskelulle ja reflektiolle. Ole rehellinen omien vahvuuksien ja heikkouksien suhteen. Pohdi myös missä haluaisit kehittyä sekä mikä motivoi sinua. Vastaa näihin kysymyksiin ja tunnista omat vahvuutesi.

  • Mikä on ydinosaamiseni?
  • Mitkä ovat supervoimani ja erottavat tekijät. Rohkeutta mukaan peliin. Älä ole vaatimaton!
  • Mitä annettavaa minulla on?
  • Mitä haluan tulevalta työtehtävältäni/paikalta?
  • Mitkä tehtävät ja asiat nykyisessä tehtävässä antaa minulle energiaa ja mikä taas vie sitä.

Kun olet reflektoinut ja vastannut kysymyksiin on aika kääriä hihat ja laittaa dokumentit kuntoon. Käytä selkeää kieltä ja vältä oman toimialan ammattijargonia ellet ole varma, että vastaanottaja ymmärtää ne.

🔎 Kerro tuloksista. Sanoita arjen tekeminen ja saavutetut tulokset konkreettisten esimerkkien kautta. Mainitse luvut ja prosentuaalinen kasvu, jos mahdollista.

Esimerkiksi miten olet saavuttanut myyntitavoitteita ja kasvattanut liikevaihtoa.

🔎 Kuvaile minkälaisia keinoja olet käyttänyt, jotta olet saanut aikaan kasvua.

Esimerkiksi miten olet haastavassa markkinatilanteessa taklannut haasteet ja onnistunut työssäsi. Sain tuloksia X, koska tein asiat tällä tavalla ja huomasin että nämä muutokset toimintatavassa johtivat toivottuun lopputulokseen.

🔎 Asiakaslähtöisyys on avain onneen kaupallisissa tehtävissä. Tuo esiin kykyäsi kuunnella asiakkaiden tarpeita ja tarjota heille ratkaisuja, jotka vastaavat näihin tarpeisiin.

Esitä esimerkkejä tilanteista, joissa olet onnistunut rakentamaan luottamusta ja luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Kerro ketkä ovat olleet asiakkaitasi. Tämä kiinnostaa usein työnantajia ja harva kertoo tätä hakemuksessaan eli tämä on konkreettinen tapa, miten erottautua joukosta. Jos suoraan asiakkaan kertominen on salassa pidettävää tietoa, niin kerro esimerkiksi asiakasyrityksen kokoluokasta ja segmentistä.

Jos sinulla ei ole kokemusta saman palvelun tai tuotteen myynnistä, mutta olet esimerkiksi toiminut saman alan päättäjien kanssa, kerro siitä.

🔎 Oletko hyvä rakentamaan luottamusta ja neuvottelemaan? Kerro esimerkkejä tilanteista, joissa olet neuvotellut menestyksekkäästi hinnasta, sopimuksista tai muista kaupallisista ehdoista.

Mikäli haet myyntijohtajan tehtäviä, mieti valmiiksi vastaus kysymykseen minkälainen olet (ihmisten) johtajana. Tässä esimerkiksi tiimiläisten palautteet voivat toimia erinomaisena konkretiana.

🔎 Oman motivaation sanoittaminen. Miksi olet kiinnostunut juuri tästä tehtävästä ja yrityksestä.

🔎 Kerro mitä tuot mukanasi. Miksi yrityksen X kannattaa palkata sinut tehtävään mikä lisäarvoa sinä tuot osaamisellasi yritykseen.

🔎 Olet myynnin kokenut konkari. Jos omaat pitkän myyntikokemuksen kerro, miten olet pysynyt mukana myynnin muutoksessa. Tuo esiin konkreettisten esimerkkien kautta, miten teet tänään myyntitöitä etkä samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten.

➕ YKSI BONUSVINKKI

SalesOnlyn rekrytoijat liputtavat oman persoonan esiin tuomista rekrytointitilanteissa. Se vaatii rohkeutta, mutta kun uskaltaa olla ylpeä omasta tekemisestä ja osaamisesta se näkyy ja kuuluu!

 

Etsitkö uusia haasteita myynnin ja markkinoinnin parissa? Haemme asiakkaillemme kokeneita B2B-myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Voit jättää meille avoimen hakemuksen, jolloin voimme huomioida sinut mahdollisissa tulevissa hauissamme. 

SalesOnly on erikoistunut myynnin ja markkinoinnin rekrytointeihin. Lue lisää palveluistamme.