Case

Case Scandinavian Photo | Scandinavian Photo hakee isoa kasvua Suomen markkinasta

Yksi SalesOnlyn ja Scandinavian Photon rekrytointikumppanuuden kulmakivistä oli viestinnän sopeuttaminen Suomen osaajamarkkinan tarpeisiin. Scandinavian Photo rekrytoi B2B Key Account Manageria, joka on Suomen markkinan kasvun avainhenkilöitä.

40 vuoden alalla olon jälkeen Scandinavian Photo on kasvanut Pohjoismaiden johtavaksi valokuvauksen, videon ja äänen asiantuntijaksi.

Yritys uudisti hiljan strategiansa, jotta se voisi vastata entistä paremmin nykypäivän ja tulevaisuuden monimuotoisiin tapoihin luoda sisältöä.

Nyt Scandinavian Photo on kaikkien luovien ihmisten teknologiakumppani. Se palvelee sekä yritys- että yksityisasiakkaita: tuotantoyhtiöitä, julkista sektoria, verkkokauppiaita, kuvan ja äänen ammattilaisia, sosiaalisen median sisällöntuottajia ja harrastajia.

– Olemme kasvuvaiheessa ja suunnitelmamme on kasvaa jatkossa vielä enemmän, kertoo HR & Communications Manager Kajsa Ögård.

Kasvutavoitteiden saavuttaminen vaatii uudenlaista osaamista ja uusia markkinoita

Scandinavian Photo kasvutavoitteet vaativat toteutuakseen sekä uudenlaista myyntiosaamista että uusia markkinoita.

Yksi merkittävistä suunnitelmista on Suomen markkinaosuuden kasvattaminen.

Scandinavian Photolla on ollut Suomessa verkkoliiketoimintaa jo vuodesta 2009. Se on kehittynyt huomattavasti, vaikka suuret panostukset ovat vasta edessäpäin.

Lisäksi yritys aukaisee Helsinkiin ensimmäisen Suomen kivijalkamyymälänsä, jonka B2B Key Account Manager -rekrytoinnin kumppaniksi Kajsa Ögård valitsi SalesOnlyn.

­– Vakuutuin heti. SalesOnly oli nopea, eteenpäin menevä eikä tehnyt asioita vaikeaksi.

Suomen osaajamarkkinan tuntemus auttaa selättämään esteitä ennen niiden syntymistä

SalesOnlyn puolella Scandinavian Photon rekrytoinnista vastasi Talent ja Recruitment Consultant -työpari Marie Leivo ja Sakari Järvinen.

Kick offissa Leivo, Järvinen ja Ögård kävivät läpi Scandinavian Photon liiketoimintaa, arvoja, osaamistarpeita ja syitä, joiden vuoksi haluttu osaaja valitsisi siirtyä yrityksen riveihin.

– Työntekijöiden intohimo tuotteisiin, yhteen hiileen puhaltaminen ja palvelun laatu ovat arvoja, jotka näkyvät Scandinavian Photon arjessa. Niiden sisäistäminen auttoi meidän työtämme, Järvinen sanoo.

– Ihmisten on hyvä tietää, saavatko he meille tullessaan tehdä oikeasti itselleen tärkeitä asioita, Ögård jatkaa.

Scandinavian Photolla oli muissa Pohjoismaissa tekemiensä rekrytointiensa myötä jo valmiiksi selkeä käsitys tarvittavista osaamisprofiileista. Suomalainen tapa toimia ja kommunikoida rekrytointien yhteydessä oli kuitenkin yritykselle uutta.

– SalesOnly tuki meitä hienosti siinä, miten asiat kannattaa Suomen markkinoilla esittää ja millaisiin kysymyksiin kandit haluavat vastauksia, Ögård kertoo.

Rekrytoitava rooli Suomesta haetun kasvun avainhenkilöitä

Toimeksianto oli selkeydestään huolimatta haastava. Suomen markkinoille tulosta ei voinut vielä kertoa julkisesti, joten prosessin oli edettävä ilman orgaanista tai maksettua näkyvyyttä.

Toinen haaste oli se, että Scandinavian Photon B2B Key Account Managerille määrittämiä toiveita täyttäviä kandeja on Suomessa vähän.

– Varmistimme osaamistarpeiden painopisteitä ennakoivasti osaajamarkkinasta valikoitujen esimerkkiprofiilien avulla, Järvinen kertoo.

Ögård arvostaa sitä, että SalesOnlyn toimintatapa oli samaan aikaan ripeä ja systemaattinen.

Toimeksiannon kolmas haaste oli se tuttu: kiireinen aikataulu. Niinpä Marie Leivo ja Sakari Järvinen loivat yritystä, roolia ja palkitsemista avaavan ehdokasmateriaalin pikaisesti ja lähtivät etsimään suuriin saappaisiin sopivia osaajia.

Osaajamarkkinaan sopeutettu rekrytointi on arvokasta työnantajamielikuvatyötä

Talent Consultant Marie Leivon ja Recruitment Consultant Sakari Järvisen yhteistyö eteni hiotun prosessin mukaisesti.

Leivo etsi potentiaaliset kandit, jututti heitä, vastaili lisäkysymyksiin ja loi käsitystä ihmisistä ansioluetteloiden takana. Järvinen puolestaan keskusteli prosessissa eteenpäin siirtyneiden kandien kanssa substanssiosaamisen ja sen kehittämisen näkökulmasta.

– Motivaation selvittäminen on tärkeää. Jos ihmistä ajaa vain raha, pyöröovet käyvät seuraavan tarjouksen tullessa pöytään, Järvinen kertoo.

Oikeat tekijät löytyivät. Ögård kiittää Leivoa ja Järvistä erityisesti kolmesta asiasta.

Ensimmäinen kiitoksista koskee viestintää. Scandinavian Photo tiesi koko ajan, miten rekrytointi etenee. Haastatteludokumentaatio oli ensiluokkaista, vaikka se piti tuottaa englanniksi.

Toinen kehu liittyy työnantajamielikuvatyöhön.

– Loppuhaastatteluissa huomasin, että kandit ovat saaneet meistä ja rooleista juuri oikean käsityksen.

– Olen tehnyt töitä monen rekrytointikumppanin kanssa, mutta näin helppoa se ei ole koskaan ollut, Ögård kertoo kolmannen kiitoksensa.

Scandinavian Photon ensimmäinen Suomen kivijalkamyymälä palvelee asiakkaita 27.10.2022. alkaen osoitteessa Uudenmaankatu 16, Helsinki.