Rekrytointi

Palkka-avoimuus kannattaa – ”Kun palkka perustuu puhtaasti osaamiseen, ei sitä ole syytä piilottaa”

Palkka-avoimuus trendaa aiheena, mutta todellisuus näyttää toiselta. Tässä jutussa SalesOnlyn rekrytointikonsultti Hannu Pelli ja Timman HR-funktiosta ja yrityskulttuurista vastaava Maija Volotinen kertovat läpinäkyvyyteen liittyvistä kokemuksistaan. Spoiler alert: palkka-avoimuus kannattaa. Miksi?

Rekrytointikonsultti Hannu Pellin asiakkaat kysyvät usein, kuinka heidän rekrytointi-ilmoituksensa saisi paljon positiivista näkyvyyttä. Keinoja on tietysti paljon, mutta juuri nyt yksi on ylitse muiden.

– Suosittelen avaamaan palkan täysin läpinäkyvästi.

Turhan usein vastaus on ei. Kun Pelli kysyy syitä palkan pimittämiseen, ovat perustelut huteria.

”Emme ole ennenkään niin tehneet.”

”Se voisi aiheuttaa kateutta tiimien sisällä.”

”Emme halua antaa kilpailijoille käsitystä palkkatasostamme.”

Kokemus on osoittanut pelot turhiksi.

Palkan avaaminen auttaa saamaan oikeanlaisia hakijoita

Palkka-avoimuuden hyödyt ovat laajat: ne ulottuvat aina rakenteellisten epäsuhtien korjaamisesta työnantajamielikuvan kehittämiseen ja sujuvampaan rekrytointiin.

– Kaikki säästävät aikaa. Jos ero palkkatoiveen ja todellisuuden välillä on liian iso, ei kandin sen paremmin kuin rekrytointitiimin kannata tuhlata aikaansa turhaan yhteydenpitoon, Pelli sanoo.

Kampaamo, hyvinvointi- ja kauneuspalveluiden ajanvarauspalvelu Timman HR-funktiosta ja yrityskulttuurista vastaava Maija Volotinen allekirjoittaa saman viestin.

– Palkan avaaminen auttaa saamaan oikeanlaisia hakijoita. Homma ei kaadu loppumetreillä rahaan eikä tule pettymyksiä brändimielessä, Volotinen kertoo kokemuksistaan.

Volotisen puheenvuoro ei ole pelkkä mielipide. Timma on hyödyntänyt avointa palkkamallia viime vuodesta alkaen.

Ammattilaiset osaavat suhteuttaa osaamisensa annettuihin palkkaraameihin

Timma rakentaa kasvuaan ihmiset edellä. Liiketoimintaan liittyvien asioiden läpinäkyvyys tukee henkilökunnan hyvinvointia.

– Olemme pisteyttäneet eri työtehtävien vaatimien taitojen ja viestinnän tason sekä vastuut. Näiden pisteiden summa kertoo palkkatason, Volotinen sanoo.

Kun Timma hiljan haki kasvunsa vahvistajaksi Content Marketing Leadia, sai yritys kandeilta kiitosta siitä, että rekrytointi-ilmoitus sisälsi hyvin määritellyn tehtävänkuvauksen lisäksi pistetykseen pohjaavan palkkahaitarin.

Hannu Pelli kertoo, että haitari johtaa harvemmin ylimitoitettuihin palkkatoiveisiin.

– Ammattilaiset osaavat suhteuttaa osaamisensa ja kokemuksensa annettuihin raameihin.

Palkan perustuessa provisioon kannattaa yrityksen kertoa ansioista vuositasolla.

– Yhden myyjän viisi vuotta sitten tekemä ennätys ei ole relevantti, vaan annetun luvun pitää olla realistinen ja sisältää tieto, mikä osuus arviosta on pohjapalkkaa, Pelli painottaa.

Palkan kertovat rekrytointi-ilmoitukset leviävät laajalle

Vuonna 2021 naisten viimeinen palkkapäivä oli neljäs marraskuuta; sen jälkeen he tekivät työnsä laskennallisesti ilmaiseksi. Palkka-avoimuus on yksi keino taklata tätä vinoumaa.

– Kun palkka perustuu puhtaasti osaamiseen, työnkuvaan, vastuisiin, kokemukseen ja suoriutumiseen, ovat kaikki samalla viivalla eikä lukuja tarvitse piilotella, Pelli sanoo.

Vaikka palkka-avoimuus on vielä harvinaista, ovat kandit alkaneet sitä vaatia.

– Etulinjassa kulkevilla yrityksillä on paljon voitettavaa. Relevanttien hakijoiden löytämisen lisäksi koko työnantajamielikuva kirkastuu.

Esimerkiksi Pelli kertoo kahdesta viimeisimmästä toimeksiannostaan. Kumpikaan rooleista ei täyttynyt suorahaulla, vaan oikeat osaajat hakivat paikkaa itse nähtyään Pellin laajalle levinneet orgaaniset LinkedIn-postaukset.

Lue myös, osaajapula kasvattaa piilotyöpaikkojen määrää – hallitse urakehitystäsi Linkedin-Profiilin avulla. 

Lue myös, Timma rakentaa tulevaisuutta ihmiset edellä – ”Kun markkinointijohtajamme tulee takaisin, olemme eri yritys kuin nyt”